sanat365.com

"arter"

sanat365.com/blog365

Kaf Dağı`nın Ardında sergisi dijital ortamda

26 Nisan 2018 Perşembe     109
Arter’de 12 Eylül 2017–18 Şubat 2018 tarihleri arasında gerçekleşen CANAN’ın “Kaf Dağı’nın Ardında” isimli sergisi üçboyutlu olarak dijital ortama aktarıldı. Arter’in Oddviz kolektifiyle yaptığı işbirliği sonucu CANAN’ın büyük ilgi gören “Kaf Dağı’nın Ardında” sergisi dijital görüntüleme teknikleri kullanılarak üç boyutlu belgelendi. Oddviz’in, serginin üçboyutlu modelini oluştururken başvurduğu fotogrametri tekniği, bir nesnenin farklı noktalardan çekilmiş yüzlerce fotoğrafının mekânsal koordinatlar ekseninde birleştirilmesine dayanıyor. Çağrı Taşkın, Serkan Kaptan, Erdal İnci’den oluşan kolektif, serginin açıldığı günden itibaren her hafta düzenli çekimler yaptı ve çektikleri binlerce fotoğrafı dijital ortamda işler arasındaki mekânsal bağları gözeterek birleştirdi. İki boyutlu yapıtların yanı sıra, mekânı kullanan büyük ölçekli yerleştirmelerin de yer aldığı sergi böylelikle bir haritacı titizliğiyle belgelenmiş oldu. “Kaf Dağı’nın Ardında” sergisinde mistik, sembolik, şaşırtıcı ve oldukça cazibeli bir evren yaratan CANAN’ın bu sergi için üretmiş olduğu pek çok yerleştirme dijital ortamda izleyicilerle buluşmaya devam edecek. Başlığını Arap ve Fars kozmolojisinin efsanevi Kaf Dağı’ndan alan sergi, sanatçının pratiğini Cennet, Araf ve Cehennem kavramlarıyla okumayı öneriyordu. CANAN’ın ışık/gölge, iyi/kötü, içsel/dışsal, gerçeklik/hayal, aydınlık/karanlık gibi ikiliklere dayanan ve insan ruhunun bastırılmış yönlerini, cinleri, gerçeküstü yaratıkları ve arketipleri ele alan yeni üretimleri Arter’in üç katına yayılıyordu. Bu üç kat artık aşağıdaki linklerin görüntülendiği bilgisayarlarda fareyi oynatarak gezilebilir. Dijital sergi gezinizi sanal gerçeklik (VR) gözlükleri ile veya tam ekranda HD ayarlarda yapmanızı öneririz. Arter gelecekte düzenleyeceği sergileri içeriklerine uygun yöntemlerle dijital platformlara taşıyarak zaman ve mekân sınırlarını kaldırmayı; muhtelif sebeplerle Arter’i ziyaret etme imkânı olmayan izleyicilerine de sergilerine erişmenin alternatif yollarını sunmayı hedefliyor.
sanat365.com/blog365

Nil Yalter, Kayıt Dışı

30 Ekim 2016 Pazar     310
Arter, 14 Ekim 2016 – 15 Ocak 2017 tarihleri arasında Nil Yalter’in Türkiye’de bugüne kadar gerçekleşen en kapsamlı sergisine ev sahipliği yapıyor. Küratörlüğünü Eda Berkmen’in yaptığı “Kayıt Dışı” başlıklı sergi, Yalter’in yapıtlarındaki ana tema ve motiflere genel bir bakış niteliği taşıyor. Yalter’in resim, fotoğraf, yazı, kolaj, performans, video gibi farklı mecraları bir araya getiren yerleştirmelerinin birçoğu Türkiye’de ilk kez sergileniyor. Sanatçı, eserlerinde kayıt dışı kalmış kişi, duygu ve bilgilere geniş yer veriyor; bireyin toplumsal normlar ve kontrol mekanizmaları karşısında geliştirdiği var olma stratejilerini araştırıyor. Nil Yalter, işçiler, kadınlar ve göçmenler başta olmak üzere toplumun görünmeyen üyelerinin yaşama alanlarını ve varoluş mücadelelerini işlerinin odağına alır. Etnografi, edebiyat, sosyoloji, bilim, sözlü tarih ve kültürel gelenekler başta olmak üzere birçok disiplinden yararlanarak ürettiği bu eserlerle sanatçı, beden, mekân ve bilginin güç odakları tarafından kontrol edilmesine başkaldırır. Yalter çalışmalarında belgesel ve şiirsel dili bir arada kullanarak ve tıpkı bir şaman gibi farklı kimliklere bürünerek kişisel ve toplumsal sarsıntılarla yüzleşir; toplum dışına itilmiş kişilerin hikâyelerine odaklandığı yapıtlarıyla, alternatif bir tarih yazımı oluşturur. Bir Marksist-feminist ve göçmen olan Yalter, üretiminin ilk yıllarından itibaren göç konusuna yoğun bir şekilde odaklandı. Göçmen işçilerin sorunlarını, onların yaşam mücadelelerini etnografik bir yöntem kullanarak topladığı objeler, video röportajlar ve görseller ile belgeledi. “Kayıt Dışı”, sanatçının “Geçici Meskenler” (1974-1977), “Göçmenler” (1976-2016) ve “Şu Gurbetlik Zor Zanaat Zor” (1983) serilerinden İstanbul bağlamına ve sergi mekânının özelliklerine göre seçilmiş olan çalışmaları bir araya getiriyor. Bu eserler önemli birer tarihsel belge olmanın yanı sıra, izleyiciye farklı bakış açılarını inceleme imkânı veren esnek, geçirgen, çok dilli kurgusal birer mekân olarak da işliyor.
HABER365

Venedik Sanat Bienali Türkiye Pavyonu’nda Yer Alacak Sanatçı Belirlendi

9.6.2016 2
13 Mayıs-26 Kasım 2017 tarihlerinde gerçekleştirilecek Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi’nin Türkiye Pavyonu’nda sanatçı Cevdet Erek’in projesi sergilenecek. Koordinasyonunu İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) yürüttüğü sergide, Cevdet Erek’in birlikte çalışacağı proje ekibi önümüzdeki aylarda açıklanacak. Cevdet Erek’in ses, mekân ve ritim üzerine yoğunlaşan yerleştirmeleri ve performansları, dOCUMENTA (13) (2012); İstanbul Bienali (2003, 2013 ve 2015), Sidney Bienali (2016), Şarca Bienali (2013), (2013) Stedelijk Müzesi (2014), MAXXI (2014 ve 2015), İstanbul Modern (2014, 2015 ve 2016), Arter (2011), SALT (2012 ve 2015) vb. etkinlik ve kurumlarda sergilendi. Önemli kişisel sergileri arasında “ALT ÜST” (Spike Island, Bristol, 2014) ve Week (Hafta) (Kunsthalle Basel, 2012) bulunuyor. Kitapları “SSS – Sahil Sahnesi Sesi” (2008) BAS tarafından, “Room of Rhythms 1” Walther König (2012) tarafından ve “Az Boş Belki” (2015) Revolver/Artist tarafından yayınlandı. “SSS – Sahil Sahnesi Sesi” ile North Rhine-Westphalia Sanat Vakfı tarafından verilen Nam June Paik Ödülü ‘Medya Sanatı Ödülü’ne değer görüldü (2012). Mimar Sinan Üniversitesi’nde Mimarlık eğitimini tamamlayan Cevdet Erek eş zamanlı olarak Nekropsi grubunda müzik yapmaya devam etti. İTÜ Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi’nde (MIAM) Ses Mühendisliği ve Tasarımı eğitimini tamamladıktan sonra 2004-2005 yıllarında Amsterdam’daki Rijksakademie’de Misafir Sanatçı olarak bulundu. İstanbul’da yaşayan Erek, İstanbul Teknik Üniversitesi’nde çalışmaya devam ediyor. Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu Danışma Kurulu’nda sanatçı Ali Kazma, Arter`in küratörlerinden Başak Doğa Temür, Suna ve İnan Kıraç Vakfı, Kültür ve Sanat İşletmesi Genel Müdürü Özalp Birol, küratör ve İstanbul Modern Müzesi Sanat Danışmanı Paolo Colombo ile Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Batı ve Çağdaş Sanatlar Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Zeynep İnankur yer alıyor. Fiat sponsorluğunda, TC Dışişleri Bakanlığı ile TC Kültür ve Turizm Bakanlığı himayesinde gerçekleştirilen Venedik Sanat Bienali Türkiye Pavyonu’nun koordinasyonunu İKSV yürütüyor. Türkiye Pavyonu, İKSV girişimi ve 21 destekçinin katkılarıyla, Arsenale’de 2014-2034 yılları arasında tahsis edilen, uzun süreli mekânda yer alıyor.

ALIŞVERİŞ SEPETİM

Sepeti Kapat